چاپ کارتن و کارتن سازی در صنعت بسته بندی

چاپ کارتن برای محصولات برند شما یکی از مهمترین عواملی است که میتواند در فروش و قیمت گذاری محصولات شما تاثیرگذار باشد. هر چه بسته بندی، کارتن و جعبه محصولات شما با کفیت و زیبا تر باشد، شما میتوانید فروش بیشتری را نسبت به رقبای خود تجربه کنید.

در مجموعه آپاچاپ، تخصصی ترین مرکز چاپ و بسته بندی، ابتدا مشاوره رایگان تخصصی جهت طراحی و ساخت کارتن محصولات شما صورت میگیرد و پس از آن طراحی تخصصی و حرفه ای چاپ بسته بندی شما متناسب با ابعاد محصول در بهینه ترین حالت ممکن انجام می شود. در این مجموعه چاپ بسته بندی ها به صورت تخصصی با بروزترین و حرفه ای ترین دستگاه های چاپ و بسته بندی در سریع ترین زمین و مناسب ترین قیمت انجام میشود.

کارتن سازی چیست و چگونه انجام میشود ؟

کارتن سازی از نوع تاشو بیش از صد سال پیش صنعت بسته بندی را راه اندازی کرد و امروزه یک صنعت میلیارد دلاری است. در حال حاضر تقریباً در همه محصولات در زمینه‌های الکترونیک، اسباب بازی، لوازم آرایشی، مواد غذایی و نانوایی و سایر موارد از کارتن‌های بسته بندی استفاده می‌شود. و روز به روز نیاز به طراحی و چاپ روی کارتن افزایش می‌یابد.

بیشتر کارتن‌های بسته بندی، که به آن جعبه نیز گفته می‌شود، از انواع تاشو با جنس‌های مقوا یا تخته فیبر ساخته می‌شوند (طراحی، ساخت و چاپ جعبه) . تکنیک‌های تاشو نیز بسته به شرایط مورد نیاز، متفاوت است. و چاپ روی کارتن نیز متفاوت خواهد بود. کارتن‌های بسته بندی یکی از راه‌های مناسب جهت حفظ محصول یا شی در حین حرکت بوده، و همچنین صرفه اقتصادی داشته و غیر از جنبۀ تبلیغاتی برای محصول و برند سازی، سازگار با محیط زیست است.  

مجتمع چاپ و بسته بندی آپادانا

مراحل چاپ کارتن و کارتن سازی

مراحل چاپ بسته بندی (کارتن، جعبه و هاردباکس) متناسب با روش های تولید و ساخت آن بسیار متفاوت است. بهتر است قبل از پرداختن به مراحل چاپ آن به انواع روش های ساخت، تولید کارتن سازی بپردازیم.

توجه داشته باشید ورق کارتن مورد استفاده در چاپ بسته بندی ها، از بازیافت و خمیر مقوا و هم چنین کاغذهای بازیافتی در کارخانه تولید ورق در اندازه های متفاوتی و مختلفی بر اساس نیاز شما ساخته میشود. ورق های 3 لایه و 5 لایه از انواع ورق های مورد استفاده در کارتن سازی است.

انواع چاپ کارتن و کارتن سازی

مدل های چاپ روی بسته بندی ها به خصوص کارتن به صورت کلی بر اساس سه روش و تکنیک انجام میشود که در این بخش به معرفی این سه تکنیک می پردازیم :

چاپ کارتن لمینتی

چاپ کارتن لمینتی یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین روش های چاپ است. در این تکنیک ابتدا طرح کارتن بر روی کاغذ و یا مقوای نازک چاپ می شود و بعد از انجام خدمات پس از چاپ افست مانند سلفون یا یو وی به صورت لمینت بر روی کارتن تولید شده می چسبد.

در این مرحله، کاغذ چاپ شده بعد از چسبانده شدن توسط دستگاه لمینت، پس از خشک شدن چسب، با استفاده از قالب تهیه شده و بر اساس طرح، برش انجام میشود.

توجه داشته باشید در روش کارتن لمینتی، محدودیت در طرح و رنگ وجود ندارد. شما میتوانید با از یک چاپ کارتن با کیفیت بهره ببرید.

چاپ کارتن فلکسو

چاپ قلکسو بر روی کارتن محصولات نیز یکی دیگر از روش های چاپ بسته بندی در این صنعت است. در این روش، ابتدا برای هر رنگ مورد نظر جهت چاپ طرح روی کارتن، یک کلیشه ساخته میشود. بعد از مونتاژ و نصب کلیشه بر روی دستگاه فلکسو، چاپ شروع میشود.

توجه شود در روش چاپ فلکسو شما محدودیت در تعداد رنگ و هم چنین خدمات پس از چاپ دارید. هم چنین به دلیل هزینه بالای ساخت کلیشه، این چاپ در تعداد بالا به صرفه است.

چاپ کارتن سیلک

چاپ روی انواع کارتن به روش سیلک یکی از قدیمی ترین و منسوخ ترین روش های چاپ بسته بندی است که در حال حاضر به دلیل کیفیت و سرعت بسیار پایین دیگر جایی در صنعت چاپ و بسته بندی ندارد.

مجموعه خدمات

نحوه اندازه گیری ابعاد کارتن

برای اینکه بتوانیم اندازه کارتن را درست اعلام کنیم توسط متر یا خط کش از بیرون کارتن (پشت تا پشت) را اندازه می گیریم

  • طول (L)
  • عرض(W)
  • ارتفاع (H)

یا اینکه کارتن را به صورت عکس باز کرده و به صورت گسترده اندازه گیری می کنیم.

انواع ورق در کارتن سازی


ورق سه لایه

این ورق شامل یک لایه کاغذ آکاردئونی (کنگره دار) و دو کاغذ صاف در دو طرف آن می باشد.

ورق پنج لایه

این ورق شامل دو لایه کاغذ آکاردئونی (کنگره دار) و سه کاغذ صاف که در زیر و رویه کار و مابین کاغذهای آکاردئونی قرار گرفته است

ورق هفت لایه

این ورق شامل 3 لایه کاغذ آکاردئونی (کنگره دار) و چهار کاغذ صاف که دو کاغذ در زیر و روی کار و دو کاغذ بین کاغذهای آکاردئونی قرار می گیرد

کاغذهای آکاردئونی یا کنگره دار


لازم به ذکر است که گفته شود در اصلاح در کارتن سازی به کاغذهای آکاردئونی یا کنگره دار فلوت گفته می شود که فلوت نیز انواع مختلف دارد که عبارتند از:

فلوت A (کارتن آ فلوت)

ارتفاع هر کنگره بین 4.5 تا 5 میلی متر می باشد و در هر متر مربع تعداد 105 تا 125 کنگره وجود دارد

فلوت B (کارتن بی فلوت)

ارتفاع هر کنگره بین 2.1 تا 2.9 میلی متر می باشد ودر هر متر مربع تعداد 125 تا 150 کنگره وجود دارد

فلوت C (کارتن سی فلوت)

ارتفاع هر کنگره بین 3.5 تا 3.7 میلی متر و در هر متر مربع تعداد 120 تا 145 کنگره وجود دارد

فلوت E (کارتن ای فلوت)

ارتفاع هر کنگره بین 1.1 تا 1.6 میلی متر ودر هر متر مربع تعداد290تا 320 کنگره وجود دارد

فلوت F (کارتن اف فلوت )

ریزترین کنگره ها رو از نظر ارتفاع و تراکم دارا می باشد که در ایران نیز تولید نمی گردد و به صورت وارداتی می باشد.

ساخت و تولید انواع کارتن و کارتن سازی

نمونه کارتن های تولید شده توسط آپادانا

آپــــــاچــــاپ

آپاچاپ با نام قدیمی آپادانا  با سه دهه فعالیت در زمینه  جعبه ، چاپ کاتالوگ ،چاپ هارد باکس، چاپ کارتن ، چاپ هولوگرام ، چاپ ساک دستی و … آمادگی ارائه خدمات و عقد قرارداد با ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها و مراکز دیگر می باشد. هدف ما جلب رضایت شما می باشد.

راههای ارتباط با ما

تلفن سفارشات
09125225155 – 09305225155
ادرس دفتر مرکزی
تهران- خیابان جمهوری نرسیده به میدان بهارستان – کوچه مراغه ای –پلاک 3- طبقه 4- واحد 404